CO DĚLAT, KDYŽ VAŠE DÍTĚ PŘESTANE BAVIT NĚJAKÝ PŘEDMĚT?
Možná to znáte. Nedávno začal školní rok, celá Vaše rodina už se přizpůsobila školním i mimoškolním povinnostem Vašeho školáčka. Už chodí do třetí třídy, všechno je zaběhlé, všechno šlape tak jak má. Konečně si můžete po hektickém začátku školního roku oddechnout. A najednou to přijde! Vaše dítě začne stěžovat, že ho nebaví angličtina. Stěžuje si na učitelku, odpoledne se doma nechce do angličtiny připravovat a Vy pomalu zjišťujete, že si domů ani nenosí učebnice. A co teď?
PŘEDEVŠÍM SI ZACHOVAT CHLADNOU HLAVU
V prvních chvílích Vás může napadnout, že na vině je učitelka. Je přece z druhého stupně, asi to s malými dětmi neumí a myslí si, že třeťáci musí umět to co šesťáci. Asi s dětmi nedělá žádné hry a jen je driluje slovíčka! Jenže – svézt vinu na učitelku je to nejjednodušší řešení, ale v žádném případě tím problém svého dítěte nevyřešíte. A o to jde přece především!
PŘÍKLAD ZE ŽIVOTA:
Úplně stejná situace se mi stala před několika lety. Učila jsem třetí třídu a angličtinu vyučovala kolegyně z 2. Stupně. Na prvních třídních schůzkách, které probíhaly v říjnu, si mi jedna matka přišla stěžovat, že jejího syna angličtina nebaví. A že se mu ani nediví, vždyť ta učitelka je nějaká divná. Slíbila jsem jí, že se do hodiny mé kolegyně podívám a zjistím, jak to tam probíhá. Danou kolegyni jsem samozřejmě dobře znala. Měla aprobaci na 1. stupeň, ale po několikaletém pobytu ve Státech si udělala aprobaci na angličtinu pro 2. stupeň. Samozřejmě jsem věděla, že v hodinách využívá i hry a že ostatní děti si její hodiny vždy chválí a chlubí se mi, co nového a zajímavého dělaly.
Při první příležitosti jsem tedy vešla uprostřed hodiny do třídy. Všechny děti seděly na koberci v kruhu a úkolem každého dítěte bylo vybrat si z hromady obrázků, které ležely uprostřed kruhu, jeden a říct o něm jednu větu – samozřejmě všechny děti stejnou.
Všech 11 dětí sedělo v kruhu a dychtivě čekalo, až je učitelka vyvolá – až na toho dotyčného chlapce.
Ten se válel na koberci, nedával pozor, a když ho učitelka vyvolala, nejen že nebyl schopen zopakovat větu, kterou před ním řeklo už asi 5 dětí, ale dokonce si ani nevzpomněl na slovíčko z obrázku, který si vybral. V pracovním sešitě měl hodně cvičení nedokončených a sešit na gramatiku byl v katastrofálním stavu.
Když jsem matku informovala, že její syn neumí ani základní slovíčka, natož věty, velice se divila. O tom, že mají nějaký sešit na gramatiku ani nevěděla.
VŠE MÁ SVÉ ŘEŠENÍ:
Poradila jsem jí, ať začne syna doma důkladně kontrolovat, pečlivě dokončují všechna cvičení v pracovním sešitě a dají do pořádku sešit gramatiky. Taky jsem jí doporučila, že by bylo vhodné denně pilovat slovíčka a věty, případně ať zajistí synovi doučování. Zlepšení na sebe nedalo dlouho čekat a na následujících třídních schůzkách si matka pochvalovala, jak jejího syna teď angličtina baví…
CO JE PŘÍČINOU?
Pokud se vám opravdu stane, že dítě přestane bavit nějaký předmět, většinou je chyba v tom, že dítě přestalo stíhat tempo výuky. Pokud se tak stane, nemusíte hned shánět doučování. Stačí se na daný předmět více zaměřit. Nemusí se jednat jen o angličtinu – stejný problém vyvstává i ve 4. třídě, kdy se vlastivěda rozdělí na zeměpisnou a dějepisnou část.
TIP!: Pořiďte dítěti mapu České republiky a učte se všechno z mapy. Učte se s dítětem dopředu alespoň o jednu stranu. Pokud dítě v hodinách zjistí, že učitelka mluví v podstatě o tom, co on už zná, bude se více hlásit, bude aktivnější a výuka ho začne bavit.
POZOR! Nestačí ale, že dítě posadíte do pokojíčku k psacímu stolu a řeknete mu, ať si přečte následující kapitolu, a vy odejdete do kuchyně vařit. Zaručuju Vám, že dítě bude koukat na stále jedno a totéž slovo a myšlenkami bude někde jinde.
JAK TEDY SPRÁVNĚ POMOCT SVÉMU DÍTĚTI?
Musíte sedět s ním, poslouchat, co dítě nahlas čte, případně (pokud má se čtením mírné problémy nebo má ke čtení nechuť) mu text přečtěte sami. Potom dítěti dávejte otázky, týkající se textu. Pokud se jedná o již zmíněnou vlastivědu, pracujte hned zároveň s mapou a vše si společně ukazujte. Okopírujte dítěti pracovní sešit, který ve výuce používají, a vypracujte s dítětem následující jednu až dvě strany.
Pokud se jedná o dějepisnou část, najdete na internetu nebo v encyklopediích zábavné zajímavosti o jednotlivých panovnících. Vypracujte s dítětem stručný přehled jednotlivých panovníků tak, jak jdou v jednotlivých letech jejich vlády za sebou – čili něco jako strom.
Nebojte se! Vše se dá zvládnout hravě a zábavně. Nakonec si třeba i oprášíte své vlastní vědomosti ze základní školy, o kterých jste již začali pochybovat, že je vůbec ještě znáte ?
TIP NA ZÁVĚR!: V 5. třídě je velice náročné učivo českého jazyka. A to mnohdy i pro některé rodiče… Pokud si nejste jistí v gramatice jistí, kupte jazykové přehledy, kde je vše stručně vysvětleno.