Zápis a jak na něj našeho předškoláka co nejlépe připravit
Zrakové vnímání
Možná se Vám to nezdá, zápis se opravdu nezadržitelně blíží. I když není nutné, aby se dítě zápisu účastnilo, přesto to vřele doporučuji. U zápisu zjistíte, na co se ještě máte zaměřit, co dítěti nejde, ale také naopak – ujistíte se, že nástup do školy je právě to, co Vaše dítě perfektně zvládne. Je však potřeba dítě nejen na zápis, ale i na vstup do školy co nejlépe připravit.
Proto máme pro Vás sérii pracovních listů, ve kterých Vám v hrubých rysech představíme, na jaké oblasti je potřeba se zaměřit.
První oblastí, kterou se budeme zabývat, je zraková pozornost a paměť. Je to oblast, na kterou se často zapomíná, a přitom je důležitou součástí přípravy na čtení. Rodiče často mylně raději učí dítko písmenka, místo toho, aby je (v předškolním období) učili pozorovat, všímat si drobností a malých změn, podobností, učili je vyhledávat rozdíly, tedy rozvíjeli schopnosti, které se ve školní výuce tak významně uplatňují.
Nesmíme zapomínat, že dítě nejde do školy jen proto, aby se naučilo číst.
Dítě bude svoje schopnosti vnímat detaily a rozlišovat drobné rozdíly potřebovat i v dalších letech školní docházky – například při výuce cizího jazyka, či při učení se matematickým, fyzikálním i chemickým vzorečkům, v přírodovědě, v zeměpise… vlastně bych tak mohla vyjmenovat všechny předměty.
Možná namítnete, že každý se naučí číst, tak proč s tím dělat takové cavyky a zbytečně rodiče strašit náročností výuky čtení. V žádném případě nechceme nikoho strašit, jen chceme rodiče připravit na to, že ne každé dítě se naučí během první třídy číst tak plynule a stejně rychle jako dospělý.
Proto je dobré, když budete na tuto alternativu připraveni a budete vědět, že nácvik čtení je pro některé děti velmi náročná činnost.
Aby si dítě písmena nepletlo, je vhodné naučit dítě rozdíly vnímat a rozpoznávat je.
Je opravdu mnoho dětí, které si písmenka pletou ještě i ve 3. třídě. A přitom vyšetření na pedagogicko-psychologické poradně nepotvrdí podezření rodičů na poruchy učení, jen doporučí rozvíjet zrakové vnímání a ve spojitosti s tím často i sluchové vnímání a fonematický sluch.
Na sluchové vnímání se zaměříme v dalším článku.
Pracovní listy na rozvoj zrakové pozornosti si stáhněte zde a zde