• Domů
  • Pracovní listy
  • Pracovní listy ZDARMA
  • MiniVěci
  • eKnihy
  • Články
  • Zásady cookies (EU)
  •  
Hravé Doučování
  • Domů
  • Pracovní listy
  • Pracovní listy ZDARMA
  • MiniVěci
  • eKnihy
  • Články
  • Zásady cookies (EU)
  •  

Blog

  • Home
  • Blog
  • Blog
  • Jak se učit s dyslektikem

Jak se učit s dyslektikem

  • Categories Blog, články, Uncategorized
  • Date 8 května, 2019
  • Comments 1 comment

Pokud máme doma dítě s poruchami učení, ve většině případů je největší problém se čtením. Dítě nerado čte, čtenému textu buď nerozumí, nebo čte s chybami.  A jelikož je čtení ve škole stěžejní, odráží se tyto obtíže i do dalšího učiva – matematiky, prvouky, případně přírodovědy a vlastivědy.

Jak tedy dítěti v domácí přípravě pomoci?

První zásada zní: nenechávejte dítě učit se samo. Pokud si teď říkáte, že to je přece jasné, že dítěti s domácí přípravou pomáháte, tak je vše super. Jsou ale rodiče (musím říct, že mám tyto zkušenosti hlavně s tatínky), kteří tvrdí, že s nimi se taky nikdo neučil, tak to ten jejich kluk taky zvládne sám. Jenže – pokud necháte dítě v pokojíčku samo a řeknete mu: „Teď se uč!“, výsledek bude takový, že dítě bude (a to v tom lepším případě) jen koukat na stránku, bez toho aniž by si cokoli přečetlo. V tom horším případě si bude někde na kousek papíru, případně do učebnice (vždyť má gumovací pero) bezmyšlenkovitě čmárat. Pokud tedy má dítě poruchy učení, případně má „jen“ obtíže se čtením, musíte dítěti pomoci.

Dnes se zaměříme na pomoc při čtením. V dalších článcích se zaměříme na psaní, gramatiku a slovní úlohy v matematice.

Pokud dítě chodí do 2., případně vyšší třídy, má za domácí úkol číst už poměrně dlouhé texty – buď  celou stránku, případně (podle ročníků) i více stránek najednou. Dítě, které má problémy se čtením (ať už jsou jakékoli) toto množství prostě nezvládne. Tedy lépe řečeno zvládne – po neúměrně dlouhé době a výsledek stejně není takový, jaký by si rodiče (a samozřejmě i učitelka ve škole) představovali. Proto je lepší domluvit se s paní učitelkou na tom, že text budete krátit – podle věku a schopností dítěte. Ve 2. třídě bude například dítě z celé stránky číst jen první dva odstavce. Od 3. třídy by už dítě mohlo zvládnout půl stránky. To ale znamená, že tu část, na které se domluvíte, přečte dítě několikrát.

Při čtení dbáme na zásadu – krátce a častěji. Nezapomeňte, že dítě se rychle vyčerpá. I když se to nám dospělým nezdá, čtení je pro dítě velmi namáhavá činnost. Proto čtení věnujte raději 2 až 4 minuty několikrát za odpoledne, až dojdete k požadovaným 10 minutám hlasitého čtení denně.

Jak pomůžeme dítěti se čtením?

Existuje několik metod, které dítěti se čtením pomůžou:

  1. Začněte tím, že text zvětšíte. Pokud nemáte možnost zvětšovat doma, požádejte ve škole o další čítanku, kterou budete mít v práci. Pokud nemáte možnost zvětšovat text ani v práci, pořiďte domů alespoň větší lupu, se kterou bude dítě číst. Musíte si uvědomit, že písmena – i když je dítě už dobře zná, se v textu dítěti „slijí“ dohromady. Běžná velikost písma je pro školáka, který má potíže se čtením, nevhodná. 
  2. Nejprve celý text (nezkrácený) dítěti přečtěte, a to i v případě, že si článek už četli ve škole. Dítě, které má se čtením problém, se nedokáže ve škole na čtený text soustředit. Vnímá ho stejně jako cizí jazyk, kterému nerozumí. Pokud mu text přečtete vy, doma, v klidu, soustředí se daleko lépe než ve škole, kde ho rozptyluje spousta jiných věcí.
  3. Poté, co jste přečetli text, si povídejte (stačí pár vět), o čem ten článek je. Dítě tak snadněji pochopí obsah textu.
  4. Až potom začne číst dítě. Při prvním čtení se s dítětem střídejte – jednu větu dítě, druhou větu Vy, další větu zase dítě a tak pokračujte až do konce zkráceného textu.
  5. Těžší (náročnější, případně delší slova) čtete spolu s dítětem. Čtěte tišším hlasem a pomalejším tempem – musíte se přizpůsobit tempu dítěte.
  6. Nezapomeňte také při čtení správně dýchat a veďte k tomu i Vaše dítě. Práce s dechem je při čtení důležitá a dává dítěti pocit jistoty.
  7. Při dalším čtení už dítě čte dvě věty a Vy jen jednu.  Obtížná slova čtěte spolu s dítětem.
  8. Poté, co si dítě text přečetlo, se zaměřte na obtížná slova. Spolu s dítětem je vyhledejte v textu a každé slovo si několikrát společně přečtěte. Nebo je přečtěte pouze Vy a dítě je po Vás zopakuje.
  9. Teprve po této „přípravě“ čte dítě zkrácený text samo.

Na co si dávat pozor:

Dvojité čtení – to znamená, že dítě si slovo přečte potichu a teprve potom ho “vyhrkne” celé najednou. Tento způsob zabraňuje plynulosti čtení. Správný způsob čtení je po slabikách. To znamená, že dítě čte slovo pomalu, ale plynule bez větších mezer. Dvojité čtení (pokud už je zafixované) se velmi těžkou odnaučuje. Sledujte tedy dítě u dlouhých a komplikovaných slov, zda se nezastaví, ale jestli naopak čte plynule jednu slabiku za druhou, až dojde na konec slova.

Rychlé tempo – děti mají snahu vyrovnat se těm nejlepším, které možná paní učitelka ve třídě chválí. Tím, že se dítě snaží číst rychle, chybuje, často opakuje první slabiku, případně si při čtení „čistí hrdlo“, či nějak odkašlává. Čtení tak úplně zbytečně ztrácí na plynulosti. Vysvětlete dítěti, že ne všichni jezdí stejně rychle na kole, ne všichni stejně rychle bruslí a ne všichni musí stejně rychle číst. Vždy dětem ve škole říkám, že mají číst tak, jakoby četli svému malému sourozenci, který sotva začal chodit do školky – musí číst pomalu, aby ten jejich „prcek“ všemu rozuměl. 

Nikdy na dítě nekřičte, a to ani v případě, že dítě čte opakovaně s chybami. Musíte si uvědomit, že dítě to nedělá schválně.

Na zlepšení pochopení a porozumění textu existuje spousta pracovních listů. Jeden takový si můžete stáhnout ZDE.

 Příště si řekneme, co je obloučkování a jaké jsou klady a zápory čtecího okénka. 

  • Sdílet:
author avatar
Jana Chamrádová

Jana ucitelka

Previous post

Zápis a jak na něj našeho předškoláka co nejlépe připravit 8. část - pozdravení
8 května, 2019

Next post

Domácí výuka. Co teď?
15 března, 2020

You may also like

ucit-se-doma
Domácí výuka. Co teď?
15 března, 2020
kid-course-6
Zápis a jak na něj našeho předškoláka co nejlépe připravit 8. část – pozdravení
2 dubna, 2019
polni-plodiny
Jak pracovat s dítětem, které má poruchy pozornosti?
25 března, 2019

    1 Comment

Leave A Reply Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vyhledat

Nejnovější Produkty

  • Procvičování vyjmenovaných slov po M Kup Teď
  • Dvousměrka Jarní rostliny Kup Teď
  • Dvousměrka zvířátka Kup Teď

logo-hrave=doucovani

Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.

Mgr. Bc. Jana Chamrádová
Václavovická 1786
Šenov, 739 34
IČ: 63041308
+420 792 206 940
 info@hravedoucovani.cz

© 2019 - Hrave Doucovani . cz

  • Platba a doručení
  • Obchodní podmínky
  • Ochrana osobních údajů
Spravovat souhlas s cookies
close
Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
Funkční
Vždy aktivní
Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
Statistiky
Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
Marketing
Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
Spravovat možnosti Spravovat třetí strany Spravovat dodavatele Přečtěte si více o těchto účelech
Zobrazit předvolby
{title} {title} {title}