Zápis a jak na něj našeho předškoláka co nejlépe připravit 7. část – matematické představy
V tomto článku se chci zaměřit na matematiku. Ne, nebojte se, určitě Vám nebudu tvrdit, že dítě má umět počítat do 20 ještě než nastoupí do školy. Není to pravda. Já chci Vaši pozornost navést trochu jiným směrem, ovšem stejně důležitým (ne-li důležitějším), než samotné počítání do 20.
Je to představa o čísle. Co to znamená? To znamená, že pod číslem 4 si dítě dokáže představit čtyři auta (kostky, kuličky apod.). Možná si řeknete, že to je přece jasné, že 4 znamená čtyři věci. Jenže to nemusí být jasné dítěti. Víte určitě, že zrovna Vaše dítě chápe, co znamená vzít do ruky čtyři kostky? Zkuste to svému předškolákovi říct – zkuste ho požádat, ať Vám podá dvě kostky. Zvládne to? Pokud ano, zvyšujte počet až na 5. Je to jeden z úkolů, které bude Vaše dítě při zápise “řešit”.
Často se stává, že dítě umí při zápise do školy sčítat a odčítat do 10, ale neumí určit, co je vpravo a vlevo, čeho je více a méně, nezná geometrické tvary (obdélník a trojúhelník dělá mnohým dětem problémy), zkrátka nezná pojmy, se kterými se v matematice pracuje.
Na co se tedy budou paní učitelky u zápisu ptát?
Bude je zajímat, jestli dítě umí:
- rozpoznat pořadí předmětů do 5 (první, poslední, hned před, hned za, uprostřed);
- určit co je více – méně, mnoho – málo;
- roztřídit prvky podle tvaru (barvy, velikosti);
- orientovat se v prostoru a na ploše – zde patří také pravolevá orientace;
- vyjmenovat čísla do 5 tak, jak jdou za sebou;
- určit počet předmětů nebo teček do 5 bez odpočítávání;
- poznat základní geometrické tvary.
Není tedy nutné učit dítě sčítat a odčítat ještě před nástupem do školy. Učte raději dítě matematickému vnímání. To mu značně ulehčí práci v 1. třídě a nejen v ní.